Hydroterapi, eller ”vattenterapi”, är ett sätt att behandla krämpor genom att använda vatten. Hydrotermisk terapi innebär att man använder sig av vattnets temperatur, som i varmvattenbad och spabad. Hydroterapins fokus är att rena kroppen från gifter som kan orsaka ledsmärtor och inflammationer. Det är också effektivt vid behandling av kroniska krämpor som reumatoid artrit och osteoartrit.

Hydroterapins fördelar har varit kända i tusentals år. Det är särskilt populärt i Europa, där det finns ett flertal hälsoanläggningar som ägnar sig åt olika typer av vattenkurer. Många europeiska spa byggdes på 1700- och 1800-talet, i magnifika miljöer med panoramavyer över sjöar och berg. Dessa hälsoorter bemannades av läkare, som ordinerade och övervakade behandlingen. Teknikerna och behandlingsformerna har sedan utvecklats och raffinerats enormt under århundradenas gång.

Vattenkurer tillhör de äldsta, säkraste och billigaste behandlingsformerna i världen. Vi vet, genom personliga erfarenheter, att vatten får oss att må bättre, och inte bara för hygienens skull. Efter en mödosam arbetsdag kommer du att känna dig betydligt piggare, när du tagit ett varmt bad. Det varma vattnet piggar upp och förebygger stelhet.

Hur fungerar hydroterapi?


Hydroterapin
använder sig av kroppens reaktioner på varma och kalla stimuli. Från huden bär nerverna impulser till olika delar av kroppen. Detta bidrar till att dämpa känslighet mot smärta, stärker blodcirkulationen, ökar produktionen av stresshormoner och stimulerar immunförsvaret.

Värme har en förmåga att lugna kroppen, då de inre organens aktivitet varvas ned. Tar man ett varmt bad märker man att stela muskler och stress snabbt lindras. Vattnet gör att man känner sig viktlös och ger därmed en paus från tyngdkraftens ständiga drag. Vatten i rörelse stimulerar hudens receptorer, vilket löser upp spänningar i muskler och förstärker blodcirkulationen. Vattnet knådar kroppen, vilket ger en massageliknande känsla. 

Hydroterapi för ryggslutet

Miljontals människor lider i onödan av både lindriga och allvarliga ryggsmärtor. En brittisk undersökning från 1995 visar att hydroterapi har både kort- och långvariga effekter hos patienter med ryggsmärtor.

University of Minnesota lät 40 personer välja mellan ett vanligt bad och ett bubbelbad, 85 % valde det senare. Båda visade sig vara effektiva när det gällde att lindra oroskänslor, men bara bubbelbadet hade en stresslindrande effekt. Franska forskare publicerade 1996 en undersökning som ytterligare bekräftade dessa resultat. Denna undersökning bestod av två grupper. Den ena behandlades med både hydroterapi och mediciner, medan den andra endast fick mediciner. Efter tre veckors behandling märktes stora förändringar hos gruppen som genomgick hydroterapi. Ryggen var mer rörlig och smärtan minskade i både intensitet och varaktighet. De använde sig dessutom av betydligt mindre mängder anti-inflammatoriska preparat och smärtstillande mediciner. 

Hydroterapi för behandling av artrit

Lederna har en tendens att svullna och stelna med åldern. Att behandla artrit med värme är att rekommendera. Därför är hydroterapi en bra behandlingsform. Vattnets flytförmåga reducerar kroppsvikten med 85-90 %, vilket gör den avkopplande känslan av viktlöshet. Många läkare ger sina patienter rådet att ta ett varmt bad, innan man tar itu med sina dagliga sysslor.

Patienter med osteoartrit får ofta bättre resultatet genom varm, fuktig behandling, än vad de får genom torra behandlingar, t ex elektriska värmedynor. Att motionera, vada och simma i en bassäng uppvärmd till 29ºC är väldigt effektivt.

Att skifta mellan kalla och varma bad är ett bra sätt att behandla händer och fötter. Detta skiftande mellan kallt och varmt utvidgar blodkärlen, vilket i sin tur förbättrar blodcirkulationen. Värmen löser upp spänningar i muskler, har en lugnande effekt och lindrar smärta.

Hydroterapi för behandling av sömnlöshet

Miljontals människor lider av sömnsvårigheter. Sömnbrist gör oss illa till mods, på dåligt humör och orsakar depressioner. Enligt flera undersökningar (bl a en rapport som publicerades i Pool and Spa Magazine juli 1998) anser många vuxna människor med sömnsvårigheter att ett varmt bad hjälper till att lindra problemen.

Allt som leder blod ut i kroppen och bort från huvudet är till stor hjälp vid sömnlöshet. Problemen orsakas ofta av för mycket blod i hjärnan. Varma fotbad leder blod bort från huvudet, vilket gör det lättare att somna.

Enligt en ny undersökning kan en sänkning av kroppstemperaturen göra det lättare för kroppen att slappna och därmed sova djupare. Badar man i 40ºC varmt vatten en eller två timmar innan man går och lägger sig gör sänkningen av kroppstemperaturen att man sover bättre. Man ska dock inte bada precis innan man går och lägger sig. Den förhöjda kroppstemperaturen gör det då svårare för en att somna.

Ett varmt bad fungerar bra som ett substitut de dagar man inte kan eller inte hinner motionera.

Hydroterapins fördelar för diabetiker

New England Journal of Medicine menade i en studie 1999 att hydroterapi har positiva effekter hos diabetiker. I denna undersökning lät man patienter med typ 2-diabetes bada i ett spa en halvtimme om dagen, sex dagar i veckan. Många av resultaten visade sig väldigt positiva, då patienterna gick ned i vikt, visade uppenbara glukosminskningar och inte behövde lika stora doser insulin. Vidare fördelar märktes hos patienter som inte hade någon möjlighet att motionera under undersökningen. Hos dessa patienter ökade blodflödet till skelettmuskulaturen avsevärt.